Află din articolul următor care este situația industriei de Rulote și Autorulote din România, care sunt cauzele acestor probleme și la ce să ne așteptăm în următoarea perioadă.


Pandemia a generat pe lângă o criză sanitară globală și o criză economică care, împreună cu evenimentele geopolitice actuale, se resimt și în industria de rulote și autorulote nu doar din România, ci din toată Europa.

Iar una dintre cele mai comune fraze pe care le întâlnim în industriile construcotare de mașini astăzi este următoarea: probleme legate de lanțul de aprovizionare.

În acest articol, vom vedea care sunt problemele actuale ale industriei de Caravaning din România și Europa, care sunt cauzele acestor probleme și la ce să ne așteptăm în următoarea perioadă.

 

Problemele actuale ale industriei de Caravaning din România și Europa.

 

După doi ani de la închiderea temporară a fabricilor, porturilor și frontierelor internaționale din cauza pandemiei, începem să vedem un impact semnificativ asupra lanțurilor de aprovizionare și în industria de rulote și autorulote. 

Însă, problema principală este cauzătă de criza semiconductorilor din cadrul industriei constructoare de mașini, una dintre cele mai grav afectate industrii de către cei 2 ani de pandemie.

Cu toate acestea, criza economică din Europa cauzată de coronavirus a declanșat cele mai grave penurii de materii prime de la cel de-al Doilea Război Mondial încoace. Pe lângă penuria de semiconductori, au fost perturbate materii prime cheie precum oțelul, lemnul, plasticul și adezivii, ceea ce a provocat întârzieri în producția de rulote și comenzi anulate. 

Și pentru că n-ar fi de ajuns doar o criză, după doi ani de penurie de semiconductori, industria auto se confruntă acum și cu penuria de cablaje. Producătorii se străduiesc să găsească surse alternative de aprovizionare, deoarece producătorii europeni de automobile importau aproximativ 7% din cablaje, din Ucraina,

Pentru a înțelege și mai bine situația, vom împărți industria de caravaning în 2:

 

1. Industria de autorulote 

 

Industria de autorulote se bazează pe câteva tipuri de șasiuri: Fiat, Ford, Renault, Mercedes, VW (în cazul minivanurilor). Astfel, nefiind destule mașini, fabricile constructoare de autorulote nu pot nici ele să construiască la rândul lor.

În cazul autorulotelor, constructorii depind de un șasiu. Cei mai mulți constructori de autorulote au în vedere 2 modele principale de șasiu: Fiat și Ford. Mai departe, există grupuri de constructori care construiesc fie pe un singur model de șasiu, fie pe mai multe modele de șasiuri. Spre exemplu, grupul Trigano construiesc autorulote atât pe șasiu de Fiat, cât și pe șasiu de Ford.

La Fiat, există cele mai mari probleme întrucât acesta este cel mai evoluat șasiu la momentul actual, având foarte multe componente electronice.

La Ford, producătorii au anunțat întârzieri mari la producerea șasiurilor cu cutie automată.

Din cauza lipsei de șasiuri, în primele 4 luni ale anului 2022, marea majoritate a fabricilor au stat închise între 4-5 săptămâni.

 

Cauzele întârzierilor de livrare la nivel european

 

La nivel european, s-au renegociat toate contractele. Producătorii împreună cu Fiat au hotărât ca firmele care construiesc campere atât pe șasiu de Fiat, cât și pe șasiu de Ford Tranzit cu cutie manuală, vor primi mai puține modele de Fiat.

Iar puținele modele de Fiat care se construiesc vor fi puse la dispoziția firmelor care construiesc doar pe Fiat

Așadar, toate comenzile care s-au dat în 2021 în luna mai pe Fiat, nu vor putea fi livrate decât în februarie-martie 2023. Adică într-o perioadă de aproape 2 ani.

 

Un semi-blocaj care afectează toată industria  

 

Anul trecut s-au înmatriculat 130.000 de campere. Asta înseamnă că industria de accesorii de autorulote a trebui să producă 130.000 de marchize, 130.000 de suporturi de biciclete, 130.000 de lumini, etc. Însă din cele 130.000 de autorulote, nici jumătate nu s-au livrat, iar producătorii de accesorii intră deja în suprastoc și nu vor mai avea pentru cine produce. 

Iar situația producției de autorulote se agravează. Dacă în aprilie 2022, aveam cu -13% mai puține vânzări decât anul trecut, în luna mai, am avut cu -19% mai puțin decât aceeași perioadă a anului precedent.

 

3 măriri de preț pentru dealeri

 

Pe lângă blocajul în lanțul de producție, situația economică actuală a generat și o mărire considerabilă de prețuri. Astfel, de la începutul sezonului, pentru dealerii de autorulote (1 iunie), s-a emis deja a o treia listă de preț. 

  • 1 septembrie: prima mărire de preț (+8-10%)
  • 1 noiembrie – a doua mărire de preț (+8%)
  • 15 mai – a 3-a mărire de prețuri (+7-10%)

 

Prețul final ajunge astfel să fie mărit cu aproape 30% față de începutul sezonului.

*Menționăm că, potrivit comunicatului furnizorilor, vehiculele rezervate deja pentru clientul final nu vor fi afectate de a 3-a scumpire. Situația este însă incertă.

 

2. Industria de rulote

 

În cazul rulotelor, constructorii depind doar de materia primă – fierul. În acest caz, aceștia confruntându-se doar cu o creștere de preț (în 2021, fierul a avut cea mai mare creștere, de 30%). 

Așadar, industria rulotelor își va onora în continuare comenzile, probabil cu creșteri de preț între 10-15%.

Aici avem o creștere anuală de 7%, unele țări chiar de 16%, iar asta în primul rând pentru că nu există probleme de producție.

 

Previziuni pentru viitorul industriei de rulote și autorulote

 

Cel mai probabil, prețurile vor continua să crească pe măsură ce dealerii vor încerca să se mențină pe linia de plutire cu volume de vânzări mult mai mici.

Prin urmare, este puțin probabil ca industria să vadă o revenire la volumele normale de aprovizionare până în 2025.

După cum a spus unul dintre furnizorii noștri cheie care lucrează în industrie de 30 de ani: „Stocurile tuturor dealerilor sunt goale și aceștia cer cu insistență o aprovizionare suplimentară – o situație cum nu am mai văzut niciodată.”

 

Din informațiile articolului de mai sus, se regăsesc informații preluate din comunicatul oficial susținut de Liviu Gal – președintele Asociației Române de Caravaning.

https://www.youtube.com/watch?v=Ln9DZZ-vgnY